Skialpinismus

Adrenalinový sport | Aktuality

SkiAlpinismus, jak už sám název napovídá, vznikl v Alpách mezi lidmi, kteří se nutně potřebovali na zasněžených pláních a kopcích přemisťovat od chaty k chatě, a to po rovině, do kopce i z kopce. SkiAlpinismus je velmi zjednodušeně řešeno kombinace sjezdových lyží a běžek. Díky speciálního vázání a za použití tzv. stoupacích pásů je možno zdolávat cestu do kopce v jakémkoli terénu. Po jednoduchém přepnutí vázání a sejmutí pásů se směle můžeme pustit dolů z kopce, a to jak na sjezdovce, tak ve volném, neupraveném terénu.

Pro skialpinismus jsou v zimních měsících v Těšínských Beskydech výborné podmínky. Tradičním a vyhledávaným místem vyznavačů skialpinistického sportu je např. Javorvý vrch u Třince, Ostrý anebo Mosty u Jablunkova + údolí Lomné. Ideální terény nabízejí možnost absolvování těžších až extremních terénů pro zkušené a fajnšmekry, ale také jednoduché, nenáročné trasy pro začátečníky, nebo ty, kteří to chtějí prostě jen vyzkoušet. Návrhy jednotlivých skialpových túr můžete najít ZDE

Náš Tip:

Na chatu Ostrý z Košařisk - 3 km, 420 m převýšení

Start je u autobusové točny Košařiska - Milíř. Od parkoviště kousek rovně a za mostem doprava mezi domy a chaty (mimo tur. značku). Začínáme hned stoupat do kopce přes louku až k lesu, lesem na traverzovou cestu. Tu překročíme mírně vlevo a hned zase prudce lesem nahoru. Neodbočujeme vlevo na mírněji stoupající úvozovou cestu a držíme se svážnice! Krásně nabíráme výšku, občas narazíme na staré cedule vyznačující směr „chata Ostrý“. Prudké stoupání končí a trasa se stáčí doprava už mírným terénem, můžeme si zde vydechnout a pokochat se výhledy, které nám nabízí řídký bukový les. Pak mírným stoupáním a po rovině kolem dvou loveckých chat na chatu Ostrý. Zpět můžeme stejnou trasou nebo po značené žluté a modré značce.

Na chatu Ostrý z Tyry - 3 km, 450 m převýšení

Trasa začíná v Tyře u točny autobusu Třinec, Tyra-hájenka. Vyrazíme po cestě, po zelené značce, ale hned u turistického rozcestníku „Pod Ostrým, hájenka“ z ní odbočíme doleva po loukách do kopce. Na kraji lesa narazíme na lesní cestu, po ní kousek doprava a pak už stoupáme prudce lesem. Po zdolání nejprudšího kopce narazíme na žlutou značku na traverzové cestě, z rozcestí Biernač žlutá dále stoupá pěšinou. Cca stále po žluté značce mírněji stoupáme až na louku nad chatou Ostrý.

Sjezdy lesem do Tyry

1) Od chaty po žluté nahoru přes louku. Na kraji lesa vytraverzovat 100m doleva (mimo značku). Kolmo dolů lesem až na traverzovou cestu. Přes ni šikmo doprava dolů, opět přes cestu a pořád šikmo vpravo dolů lesem. Pozor, nesjíždět do potoka, ale pořád šikmo nad ním. Narazíme na širokou pěšinu, po ní doprava na zelenou značku.

2) Od chaty přes louku asi 1km nahoru po modré značce. Pak sjíždíme SZ svahem Ostrého k hřbetu vedoucího z vrcholu. Těsně předtím, než dojedeme „na hranu“, ale stáčíme z modré značky prudce dolů. Lesem až na cestu se žlutou značkou, rozc. „nad Tyrou-rozc. Kozinec“. Po žluté dolů do Tyry.

GPX výstup 1 nebo mapa ZDE!

GPX výstupu 2 nebo mapa ZDE!

GPX sjezdu 1 nebo mapa ZDE!

GPX sjezdu 2 nebo mapa ZDE!